Mikäli et näe kehyksiä, napsauta tästä niin pääset kertomuksen alkuun kehyksillä varustettuna

Pertti ja Mika Round the World 4.1.-8.5.1997

Matkan lentoaikataulut ja reittikartta
Kuva-arkisto

5. Fidji 8.3.-11.3.1997

Päivä 64, la 8.3. – Nadi, Fidji

Lensimme Fidjille maan oman lentoyhtiön Air Pacificin koneella, jonka lentoemännät olivat todella ystävällisiä ja mukavia, heidän hymynsä ei ollut väkinäistä vaan heistä näki että he olivat oikeastikin iloisia ja ystävällisiä ihmisiä. Mikäli tästä oli pääteltävissä jotain yleisemminkin Fidjiläisten ihmisten luonteesta, niin hyvältä vaikutti.

Boarding pass Fidjin oman lentoyhtiön AIr Pacificin lennolle.

Lento Los Angelesista Fidjille kesti noin 11 tuntia ja Fidjillä saattoi jo sanoa olevansa kaukana kotoa. Fidji on Tyynellä merellä sijaitseva itsenäinen saarivaltio, jonka pääsaarella sijaitsevalle kansainväliselle lentokentälle Nadin kaupunkiin me laskeuduimme.

Saaren ylle saavuttaessa oli hirmumyrskyn tuhot oli selvästi havaittavissa. Koneen ikkunasta näkyi kaatuneita puita, katkenneita sähköjohtoja ja tuulen mukana lentäneitä talojen kattoja. Myös tulvia oli monella suunnalla ja tiet olivat sen vuoksi veden peitossa useassa paikassa.

Pahin vaihe myrskystä oli jo ohi kun koneemme laskeutui lentokentälle, mutta siitä huolimatta tuuli oli niin kova, että suomi-poika ei ollut sellaista ennen kokenut vaikka oli ollut ennenkin muutamassa puhurissa.

Tuulen nopeus oli noin 50 solmua ja ilma lämmintä (n.30°C) ja kosteaa. Huonon sään ennustettiin jatkuvan vielä muutaman päivän ajan, eikä sähköjen palaamisen odotettu tapahtuvan muutamaan päivään. Meillä oli vain viisi päivää aikaa olla Fidjillä, joten Tyynen meren paratiisisaaresta nauttiminen taitaisi jäädä haaveeksi!

Koneen laskeuduttua jouduimme odottamaan kiitoradalle vielä noin tunnin verran ennen kuin pääsimme ulos koneesta. Syy tähän oli se, että kaikki paitsi yksi lentokentän porteista oli myrskyn vuoksi käyttökelvottomia. Kun vihdoin pääsimme kentälle, niin saimme huomata että sähköt olivat tyystin poikki ja lisäksi terminaalin lattialla tulvi vettä. Tulvien takia myös tiet olivat niin pahasti poikki, että ei ollut toivoakaan päästä Nadin alueelta kauemmaksi, vaan jouduimme etsimään hotellin lähialueelta.

Hotellin löytäminen ei ollut ihan helppo tehtävä, sillä ihmiset Fidjin lähisaarilta olivat tulleet tänne pääsaarella ja suurin osa lähialueen hotelleista olivat jo täynnä. Lentokentällä teimme kuitenkin varauksen erääseen hotelliin jonne kurvasimme taksilla.

Hotelli oli merenrannalla ja myrskyn nostattamat aallot meinasivat tulla sisään hotelliin. Loppupäivä meni lähinnä lueskellessa ja myrskyä ihmetellessä. Pimeän tullessa lukemista oli jatkettava kynttilän valossa sähköjen puuttuessa. Nukkumaan tuli mentyä jo kahdeksan maissa koska pimeässä hotellissa ei ollut mitään tekemistä.

Myrskykuva hotellistamme

Päivä 65, su 9.3. Nadi, Fidji

Myrsky jatkui yhä aamulla ehkä kuitenkin hieman laantuneena. Päiväsaika kului lähinnä laiskotellessa ja lukiessa, sillä ei paljon huvittanut lähteä myrskyssä mihinkään. Kuulin hotellin henkilökunnalta, että tämä myrsky oli pahin 25-vuoteen. Myöhemmin luin lehdestä, että myrskyn aiheuttamien kuolonuhrien määrä oli 26 henkilöä! Kyllä suomalaiset saa olla tyytyväisiä omiin luonnon olosuhteisiinsa vaikka täällä pikkupakkasta onkin talvisin, suomessa ei kuitenkaan ole mitään hengenvaarallisia luonnon katastrofeja toisin kuin monessa muussa maailmankolkassa.

Iltapäivällä myrsky oli jo sen verran laantunut, että uskalsimme lähteä taksilla muutaman kilometrin päässä sijaitsevaan Nadin kaupunkiin. Matkalla kaupunkiin tehtiin myös merkittävä löytö, sillä näimme paikallisen McDonald’sin. Siitä tulikin vakiopaikkamme, Perun vatsavaivojen jälkeen söimme paljon pikaruokaa, sillä se oli tuttu ja turvallinen vaihtoehto.

Nadin kaupungissa hurrikaani oli tehnyt melkoisia tuhoja ja sen jälkien korjaus oli parhaillaan käynnissä. Vaikka kaupungin kuvitteli ilman myrskytuhoja, niin siltikään se ei vaikuttanut kovin miellyttävältä paikalta.

Katunäkymä Nadista myrskyn jälkeen

Iltaa istuttiin kynttilän valossa hotellimme pienessä baarissa ja nukkumaan menimme taas hyvissä ajoin. Nukkumaan menoa edelsi paikalliseen lentoeläimistöön tutustumista, sillä huoneeseemme lennähti muutaman senttimetrin mittainen lentoeliö joka oli melko häijyn näköinen olento. Sellaisen olion lennellessä huoneessamme ei juuri huvittanut nukkua, joten päätimme yrittää hätyyttää sen ovesta ulos. Huvittavien häätö-operaatioiden jälkeen jouduimme kuitenkin tappamaan tuon iltamme ilostuttajan.

Päivä 66, ma 10.3. Nadi, Fidji

Aamulla kävelimme McDonald’sin kautta Nadiin, tosin emme joutuneet kävelemään koko matkaa sillä pääsimme osan matkasta paikallisen asukkaan erittäin ystävällisesti meille tarjoamassa autokyydissä.

Nadissa pyörimme hetken aikaa jonka jälkeen otimme hauskan paikallisbussin Viseiseihin. Viseisei oli paikallinen pikkukylä, jossa katsastimme mm. kyläpäällikön asunnon.

Linja-autossa on tunnelmaa...

Kyläpäällikon maja Viseiseissä

Viseiseistä jatkoimme Lautokaan, joka on Fidjin toiseksi suurin kaupunki pääkaupunki Suvan jälkeen. Lautoka ei ollut mitenkään erityisen viehättävä kaupunki, kyllä Fidjin viehätys piilee kaupungien sijaan rauhallisissa rantamaisemissa. Harmittavasti meillä ei ollut mahdollisuutta matkata pääsaarelta pienemmille ja syrjäisemmille pikkusaarille.

Lautokasta takaisin tullessa kävimme lentokentällä muuttamassa hieman tulevia lentoaikatauluja saadaksemma lisää aikaa Uudessa-Seelannissa oleskelulle.

Päivän aikana havaitsimme ainakin kaksi asiaa. Ensinnäkin Fidjillä reissaaminen oli halpaa lystiä. Toiseksi asukkaat olivat todellakin suunnattoman ystävällisiä ja vilpittömiä ihmisiä, paikallinen tervehdys Bula! tuli hyvin tutuksi päivän aikana.

Päivä 67, ti 11.3. Nadi, Fidji

Päivällä kävin Nadissa ostoksilla. Iltapäivän ohjelmassa oli lähinnä elämästä nautiskelua, uiskentelua ja lukemista. Kelikin oli jo muuttunut aurinkoiseksi, tosin keli oli myös erittäin kuuma ja hiostava. Positiivista oli myös se, että sähkötkin olivat tulleet takaisin ja myrskyn tuhojen korjaukset olivat edenneet mukavasti. Tällaista täällä olisi pitänyt olla koko ajan!