Matkakertomus Nepal 3.11-3.12.2001

4. Kathmandu ja Kathmandu Valley 24.11.-1.12.2001

Päivä 22, la 24.11.2001 Kathmandu

Syy miksi olin halunnut tulla suunniteltua nopeammin Annapurna Circuitilta takaisin Kathmanduun oli Himalayan Mountainbike Seriesin viimeinen osakilpailu, joka olisi tänä päivänä. Edellisiltana kävin Himalayan Mountain Biken liikkeessä kyselemässä miten kisapaikalle pääsisi ja kuulin, että kuskeille tarkoitetulla bussikyydillä pääsisi kohti kisapaikkaa kahdeksalta aamulla.

Bussia odottelemassa olleiden paikallisten kuskien pyörät eivät tasoltaan häikäisseet, mutta intoa oli sitäkin enemmän. Myöhemmin paikalle saapui Hong Kongissa asuva alkujaan USA:lainen heppu, jonka ajokalustona ollut käsintehty Seven Sola puolestaan sai varjoonsa kaikki muut pyörät.

Reilun puolen tunnin ajon jälkeen saavuimme kisapaikalle kaupungin laidalle Lumbuun. Kisapaikan lähellä oli paikallisten tekemiä hienoja tervetuloa-lakanoita ja tiemaalauksia. Itse kisapaikalla jengiä oli kuin meren mutaa. Kilpailijoitakin näkyi kohtalaisesti ja yllättävän moni heistä oli länsimaalaisia.

Kuva 4.01: Väkijoukkoa lähtöpaikalla.

Varsinaisen kisan alettua kävelimme reittiä jonkin matkaa ja huomasimme, että koululaiset ja muut kylien ihmiset olivat järjestäneet lisää tervehdyksiä reitin varteen ja väkeä riitti reitilläkin todella paljon. Ilmassa oli suuren urheilujuhlan tuntua. Itse kilpailusta ja muistakin maastopyöräkokemuksistani Nepalissa löytyy tarkempi tarina MC Krampin kotisivuilta.

Kuva 4.02: Paikalliset missikokelaat olivat myös saapuneet juhlistamaan tilaisuutta.

Kuva 4.03: Kisailijoita kurvaamassa maalisuoralle.

Kisan jälkeen aika meni pyöriä ihmetellessä ja erikoisia ja pitkiä palkintoseremonioita katsellessa. Takaisin kaupunkiin pääsimme vasta myöhään iltapäivällä ja vatsa kurni jo odottaen päivän ensimmäistä kunnon ateriaa. Illalla syöty pihvi maistui ja se oli yllättävänkin hyvä ja murea – ja ennen kaikkea iso. Täytyy sanoa, että Kathmandun ruoka tuntui päihittävän usean muun kehitysmaan kaupungin tarjonnan. Liha oli muuten ensimmäinen laatuaan lähes kolmeen viikkoon.

Kuva 4.04: Erikoinen palkintojenjakoseremonia meneillään.

Päivä 23, su 25.11.2001 Kathmandu

Sunnuntai-aamun kunniaksi oli tarkoitus nukkua pitkään, mutta heräsin jo tottumuksesta seitsemältä, tosin makoilin sen jälkeen vielä pitkään sängyllä.

Päivän ohjelma oli tarkoituksella mahdollisimman löysä. Siihen kuului lähinnä tutustuminen läheiseen Swayambhunathin buddhalaiseen temppeliin. Temppeli sijaitsee kukkulalla pari kilometriä keskustasta ja me tottuneina vaeltajina teimme matkan jalan. Pitkät ja jyrkät portaat kuljettuamme saavuimme temppelialueelle, josta oli hyvät näkymät alas kaupunkiin.

Kuva 4.05: Näkymä alas Kathmanduun.

Alueella sijaitsevassa stupassa on monesta kuvasta tutut budhhan silmät. Samat silmät tuijottivat monissa muissakin buddhalaisissa monumenteissa. Alueelle johtavilla portailla ja ylhäälläkin aika runsas apinakanta, joiden lähelle oli helppo päästä ottamaan kuvia.

Kuva 4.06: Buddhan silmät.

Kuva 4.07: Apinoita temppelin portailla.

Kuva 4.08: Lisää apinoita peseytymässä.

Matka takaisin kaupunkiin sujui mukavasti taksilla, joka on halpa tapa matkustaa, kyyti Thameliin maksoi noin euron verran.

Illalla ohjelmassa oli lähinnä pyöriskelyä Thamelissa shoppailumielessä. Kovin kummoista tarjontaa ei ollut, mieleenpainuvinta olivat kivat vuoristomaalaukset, joiden hinnat olivat n. 100-150 eur. Erilaisia kopiovaellusvarusteita myyviä putiikkeja oli paljon ja suhteellisen aidon näköisiä kopioita suosituimmista merkeistä oli tarjolla. Myytävänä oli jopa Gore-Tex-vaatteiden kopioita, joissa roikkui melkein oikean näköisiä Gore-Tex-lappuja. Esim. päivärinkkojen osalta hinnat olivat noin viidesosan aitojen hinnoista Suomessa.

Päivä 24, ma 26.11.2001 Kathmandu

Aamupäivällä kävimme hoitamassa raha-asiat kuntoon Iswarin kanssa. Tippien jälkeen vaelluksen hinnaksi tuli yht. 530 USD/hlö. Iswari hoiti samalla myös lentolippujemme varmistuksen. Palautuksena saadut rahat tuli samantien laitettua kierrätykseen, sillä varasin Himalayan Mountain Bikes’lta seuraavaksi päiväksi 2 päivän maastopyöräilyretken Nagarkotiin hintaan 110 USD. Samalla kertaa ei ollut muita lähtijöitä, joten minä saisin yksin oppaan kanssa päättää reiteistä ja aikatauluista. Seuraavana aamuna pitäisi olla paikalla kahdeksalta, jonka jälkeen HMB pitäisi huolta asioiden sujumisesta.

Ohjelmassa oli myös tutustumista Kathmandun Durbar Squaren lukuisiin hindutemppeleihin. Nepalin kielellä Durbar tarkoittaa palatsia ja palatsiaukioita oli kaikissa Kathmandun laakson entisissä pääkaupungeissa. Vanhimmat rakennukset aukiolla olivat ilmeisesti 1100-luvulta peräisin. Tutustuminen temppeleihin oli muuten varsin mukavaa, mutta paikalla oli turhan paljon sitkeitä opaspalvelujen yms. tarjoajia.

Kuva 4.09: Yleiskuvaa Kathmandun Durbar Squarelta.

Kuva 4.10. Minä perhekuvassa nenärenkaalla varustetun nautaeläimen kanssa Durbar Squarella.

Kuva 4.11: Lisää temppeleitä Durbar Squarella.

Durbar Squarelta suuntasimme Lonely Planetin ohjeiden mukaiselle kävelyretkelle Kathmandun kaduilla. Kathmandussa suunnistaminen oli kuitenkin hieman haastavaa, sillä kaduilla ei ollut juurikaan nimikylttejä ja jos oli, niin usein ne olivat ainoastaan paikallisilla kirjaimilla. Pieniä ketunlenkkejä tuli tehtyä, mutta ei kaupungissa eksymään kuitenkaan päässyt.

Kuva 4.12: Kathmandun katukuvaa.

Päivän aikana Nepaliin julistettiin poikkeustila, koska paikalliset Maolaississit olivat aloittaneet väkivaltaiset iskut neljän kuukauden tauon jälkeen. Levottomuudet olivat lähinnä maan länsiosissa, jossa kuoli satakunta ihmistä hyökkäyksissä poliisiasemia ja armeijaa vastaan. Me saimme Kathmandussa olla rauhassa ja ainoa asia mikä oli normaalista poikkeavaa oli ihmisten kiinnostus uutisia ja sanomalehtiä kohtaan pääkaupungissa. Ai niin, olihan poikkeavaa myös se, että Thamelin lukuisat pikkuliikkeet ja kojut joutuivat sulkemaan ovensa iltaisin aiempaa aiemmin poikkeustilan takia.

Päivä 25, ti 27.11.2001 Kathmandu-Bhaktabur-Nagarkot

Aamupalan jälkeen suunnistin kahdeksalta Himalayan Mountain Bikesin toimistolle maastopyöräretkeä varten. Retkestä löytyy yksityiskohtaisempi tarina MC Krampin kotisivuilta.

Päivän retki vei ensin maastoja pitkin Kathmandun laaksossa sijatisevaan Bhaktaburin kaupunkiin, jossa lounastauon ohella oli aikaa tutustua kaupungin hindu- ja buddhatemppeleihin. Bhaktabur on yksi laakson kolmesta entisestä pääkaupungista ja sielläkin oli Kathmandun tavoin oma Durbar Squarensa.

Kuva 4.13: Temppeli Bhaktaburin Durbar Squarella.

Kuva 4.14: Lisää temppeleitä Bhaktaburissa.

Bhaktaburista poljimme Changu Narayanin temppeliin, joka sijaitsee mukavan kukkulan päällä laakson yllä.

Kuva 4.15: Changu Narayanin temppeliä.

Päivän määränpäähän Nagarkotiin 800 metriä lähtöpaikkaa korkeammalle saavuimme noin seitsemän tuntia lähtömme jälkeen. Syy, miksi olimme tulleet Nagarkotiin oli hienoiksi kuvaillut näkymät yli seitsentonnisille Himalajan huipuille.

Päivä 26, ke 28.11.2001 Nagarkot-Boudha-Kathmandu

Aamulla oli aikainen herätys ihailemaan hohdokkaita vuoristomaisemia, mutta valitettavasti sumu esti parhaat näkymät. Onneksi sentään jotain huippuja saatiin näkyviin sumun seasta.

Kuva 4.16: Minä Nagarkotissa lodgen terasilla.

Aamuvalmistelujen jälkeen lähdimme ajamaan alas kohti laaksoa ja Sankhun kylää. Sankhusta suuntasimme tasaisempia reittejä pitkin kohti Kathmandun  itäreunalla sijaitsevaa Boudhaa. Boudha on Nepalin suurin buddhalainen stupa ja se on tärkeä uskonnollinen keskus suurelle joukolle buddhalaisia.

Kuva 4.17: Mandariinitauko pyöräilyn keskellä. Kuvassa keskellä oppaani Suane.

Kuva 4.18: Boudhan kulmaa.

Kuva 4.19: Tutut Buddhan silmät Boudhassa.

Iltapäivällä saavuimme takaisin HMB:n pajalle ja takana oli mielenkiintoinen yhdistelmä maastopyöräilyä, kaupunkeihin tutustumista ja vuoristomaisemia. Muhkea elämys kaiken kaikkiaan.

Päivä 27, to 29.11.2001 Kathmandu

Päivän aikana ei ollut mitään erityistä ohjelmassa. Lähinnä Thamelissa pyörimistä ja tuliaisten katselua. Päivän aikana näimme hotellilla telkkarista BBC Worldilla, että maolaississit olivat räjäyttäneet Kathmandussa kokis-pullottamon. Me olisimme olleet autuaan tietämättömiä asiasta ilman kansainvälisiä uutiskanavia. Internetissäkin tuli illalla surffailtua halpaan hintaan.

Päivä 28, pe 30.11.2001 Kathmandu-Patan-Kathmandu

Aamupäivällä pöräytimme taksilla läheiseen Patanin kaupunkiin. Se on kolmas laakson entisistä pääkaupungeista ja sielläkin oli temppeli poikineen. Temppeleitä oli tällä reissulla nähty jo riittämiin, eikä Patanin sellaiset jaksaneet enää hirveästi innostaa.

Kuva 4.20: Patanin Durbar Squarea.

Kuva 4.21: Temppeleitä, temppeleitä.

Kuva 4.22: Munkkeja temppelissä.

Iltapäivällä ja illalla taas shoppailua ja surffailua. Matka oli jo lähestymässä loppuaan ja Kathmandussa pyöriskely ei juurikaan enää tuonut uusia ja ihmeellisiä kokemuksia mukanaan.

Päivä 29, la 1.12.2001 Kathmandu

Ruokamyrkytystä pukkaa! Luultavasti aamiaisena syöty omeletti ja mahdollisesti siinä olleet herkkusienet aiheuttivat sen. Ruuan jälkeen oli heikko olo ja oli pakko mennä hotellille makoilemaan. Välillä tuntui kuin vatsassa olisi iso ja sykkivä klöntti. Iltapäivällä tuli ensimmäinen satsi oksennusta ja myöhemmin lisää. Sitten kun vatsalaukku oli saatu tyhjäksi, vuorossa oli suolisto. Karmean päivän jälkeen aamuyöstä olo alkoi hieman helpottamaan.