Matkakertomus Nepal 3.11-3.12.2001

2. Helsingistä Kathmanduun 3-5.11.2001

Päivä 1, la 3.11.2001 Helsinki-Moskova

Lento kohti Kathmandua oli vasta alkuillasta kuuden jälkeen, mistä johtuen aamulla ei ollut mitään kiirettä heräillä. Tavaratkin oli pakattu edellisiltana, joten sekään ei aiheuttanut viime hetken paniikkia lähtöaamuna.

Lennon oli määrä lähteä klo 18.15 ja olimme saaneet Finnairilta ohjeet olla paikalla poikkeuksellisesti jo 3 tuntia etukäteen. Syynä tähän oli USA:n tapahtumien jälkeen kiristyneet turvatoimet. No, teimme työtä käskettyä ja ajelin Lahdesta ensin siskoni Pirjon luokse Vantaalle ja sitten Sarin luokse, myöskin Vantaalle. Siitä sitten kentälle hyvissä ajoin. Tämä osoittautui turhaksi, sillä lähtöselvitystiskit saivat kerätä pölyä rauhassa siihen saakka kunnes lähtöön oli 2 tuntia aikaa.

Lennon lähtöä odotellessamme törmäsimme pariin helsinkiläismieheen, jotka olivat myöskin lähdössä kohti Nepalia ja jopa samalle vaellusreitille kuin me. Heidän paluulentonsakin sattui olemaan juuri samaan aikaan kuin meillä. Kaverukset olivat myös innokkaita maastopyöräilijöitä, joten sovimme alustavasti, että voisimme yrittää vaelluksen jälkeen järjestää yhdessä jonkinlaista maastopyöräretkeä Kathmandussa. Muuten Nepalin suuntaan menijät olivat aika vähissä.

Ensimmäinen osuus matkasta oli lento Aeroflipflopin koneella Moskovaan. Tällä välillä koneena oli Boeing 737 ja sekä kone, että palvelu yllättivät positiivisesti. Kone oli suhteellisen uusi ja hyväkuntoinen ja pitkällekin miehelle istumatilaa oli kohtuullisesti.

Koneessa tarjottu ruoka tosin oli huonoimpien syömieni lentokoneruokien listan kärkipäässä ja juomapolitiikkakin oli melko kitsasta. Tämä oli kuitenkin pieni hinta lähes parin tonnin vanhan rahan hintasäästöstä.

Moskovassa koneen vaihtoon oli kolmisen tuntia aikaa ja se kului istuskellessa ja vaellellessa sokkeloisella kentällä. Koneen vaihtohässäkät sujuivat joutuisasti eikä missään vaiheessa muutenkaan ollut tietoakaan kiristyneistä turvatoimista.

Moskovasta matka jatkui illan viimeisellä lennolla klo 23.55 kohti Kathmandua Dubain kautta. Venäläinen tehokkuus nosti ensimmäistä kertaa päätään ollessamme menossa sisään koneeseen. Kenttä oli jo hiljainen, mutta illan viimeisen saapuvan lennon ihmiset ja meidän koneemme ihmiset ohjattiin samaan käytävänpätkään vuorottelusysteemillä vaikka koko muu kenttä olisi ollut tyhjänä ja vapaasti käytettävissä!

Päivä 2, Su 4.11.2001 Moskova-Dubai-Kathmandu

Lennon toinen osuus ei sujunut yhtä mukavasti kuin Helsingin ja Moskovan välinen pätkä. Koneemme oli mallia Tupolev 154, jossa jalkatilat oli vedetty minimiin ja minun kaltainen hujoppi sai köllöttää suurin piirtein samassa asennossa koko matkan. Vielä kun lennon kesto oli yli 10 tuntia, niin paikat oli hieman puuduksissa perillä. Onneksi puolivälissä oli välilasku Dubaissa ja silloin oli edessä pakollinen jaloittelutauko.

Dubain kentällä vietettiin tunti uudenaikaisissa ja erittäin siisteissä tiloissa – se tulisi olemaan todennäköisesti siistein paikka koko matkalla.

Perille Kathmanduun pääsimme iltapäivällä hyvin aikataulussa. Kentällä meininki oli yllättävän rauhallista eikä aseman sisällä ollut kummoistakaan hässäkkää. Kentän ulkopuolella häslinki pääsi kuitenkin vauhtiin ja erityisesti taksikyydin ja hotellin tarjoajia oli liikkeellä enemmän kuin laki sallii.

Me otimme kiinteähintaisen 250 Rs:n (n. 4 eur) taksin Lonely Planetista katsottuun Hotel Crowniin. Kahden hengen huoneen hinta oli 8 USD/yö eli noin neljä euroa per nuppi. Ei paha! Hotellimme sijaitsi turistien suosimassa kuhisevassa Thamelin kaupunginosassa, se oli kuitenkin sivukadulla hieman syrjässä pahimmasta hälinästä.

Huoneeseen asetuttuamme ryhdyimme heti selvittelemään Annapurna Circuitille lähtöön liittyviä järjestelyjä, sillä ajatuksena oli päästä liikkeelle mahdollisimman pian. Hotellimme omistajalla oli tarjolla oppaita ja kantajia ja kävimme ensin kuuntelemassa sen puljun varsin edullisia tarjouksia 21 päivän Annapurna-paketista. Hinta olisi 504 USD/hlö sisältäen oppaan, kantajan ja kaikki majoitukset.

Seuraavaksi suuntasimme kohti firmaa nimeltään Himalayan Guides Nepal Treks & Expedition Pvt Ltd, joka oli yksi meille ennen matkaa suositelluista firmoista. Nuo firmojen nimet olivat hauskan pitkiä ja jotta eri firmat erotti toisistaan sai olla tarkkana, koska niiden nimet muistuttivat toisiaan. Tätä kyseistä firmaa oli Rakka.netissä tehdyn kyselyn perusteella meille sähköpostitse suositellut Ari Piela, joka on yksi kolmesta suomalaisesta Mt. Everestin huipulla käyneestä vuorikiipeilijästä.

Firma sijaitsi muutaman sadan metrin päässä hotellistamme, kuten monet muutkin tärkeät paikat. Kävellen siis pääsi liikkumaan helposti paikasta toiseen. Paikka löytyi helposti ja marssimme toimistoon keskustelemaan toimitusjohtaja Iswari Paudelin kanssa. Olin ollut häneen yhteydessä sähköpostitse ennen matkaamme ja hän tiesi tulostamme. Iswarin tekemän tarjouksen hinta oli n. 100 dollaria toisen firman vastaavaa tarjousta kalliimpi (605 USD/hlö/22 päivää). Pelkän oppaan päivähinta olisi ollut 15 USD ja kantajan 4 USD sisältäen heidän ruokansa ja majoittumisen – halpaa kuin jogurtti! Huolimatta kalliimmasta hinnasta teimme illan aikana päätöksen lähteä Iswarin firman mukana vaellukselle, koska luotimme mieluummin ennalta hyväksi tiedetyn firman palveluihin.

Maanantaiaamuna olisi vielä käytävä varmistamassa varaus ja lähtö voisi olla heti sitä seuraavana aamuna eli tiistaina. Nopeaa toimintaa siis. Meidän kannaltamme tilanteen teki hyväksi se, että USA:n tilanteen ja Nepalin sisäisten ongelmien vuoksi turistien määrä oli selvästi normaalia vähäisempi. Maan turistielinkeinon näkökulmasta katsottuna tilanne oli luonnollisesti päinvastainen.

Muuta mainittavaa päivän aikana oli mm. eri puolilla Thamelia olleet näyttävät mainokset kolmena seuraavana viikonloppuna ajettavista kansainvälisistä maastopyöräkisoista. Niitä olisi maastopyöräintoilijan mielestä ollut eksoottista päästä seuraamaan, harmi että ne jäisivät näkemättä vaelluksen takia.

Illalla kävimme vielä lähettelemässä kotipuoleen sähköpostilla viestiä, että alkumatka oli sujunut suunnitellusti. Nettikioskeja oli Thamelissa paljon tarjolla ja niidenkin hintataso oli erittäin edullinen. Tunti surffailua maksoi n. 30 Rs eli n. 50 senttiä.

Ensimmäisen päivän vaikutelma Kathmandusta oli se, että kaupunki ei ollut niin hektinen kuin etukäteen olin kuvitellut. Ihmiset ja katukauppiaat eivät olleet yhtä päällekäyviä kuin esim. Keniassa/Tansaniassa, Perussa tai vaikka Balilla. Ilmastokin tuntui sopivan miellyttävältä vaikka lämpöennusteiden mukaiset lähes kolmenkymmenen asteen lämpötilat toista lupailivatkin.

Vuoristoa ei ensimmäisenä päivänä paljon näkynyt, sillä pilvisyydestä johtuen näkyväisyys oli heikko ja kadut olivat niin kapeita, että niiltä ei juuri ylöspäin nähnyt. Kathmandun vieressä ei mitään jättihuippuja ollutkaan ja itse kaupunki oli n. 1.300 metrin korkeudessa.

Päivä 3, Ma 5.11.2001 Kathmandu

Aamutuimaan kävimme varmistamassa vaellusvarauksemme ja maksoimme koko 605 USD/hlö-summan hövelisti etukäteen. Tämän jälkeen pyörimme kävellen ympäri Thamelia ja kävimme mm. aamiaisella hintaan 150 Rs, mikä oli kohtuusumma reilusta munakas-, pihvi-, paahtoleipä- ja teeaamiaisesta. Aamupäivän aikana ostin myös kirjakaupasta kuuluisan Annapurna-kirjan, joka kertoo ensimmäisestä yli 8 km:n huipun valloituksesta 1950-luvulla. Illemmalla matkalukemishaaviin tarttui myös paksu Everestin valloitusten historiasta kertova kirja.

Kuva 2.01: Katukuva Thamelista.

Aamupäivän aikana kävin myös selvittelemässä Himalayan Mountain Biking-firmassa maastopyöräretkimahdollisuuksia. Parin päivän retki täysihoidolla maksaisi 110 USD, mikäli vaelluksen jälkeen riittäisi energiaa, niin sellaisen voisi ottaa ohjelmaan. Sama firma järjestäisi myös edellisenä päivänä havaittua maastopyöräkilpailua kolmena seuraavana viikonloppuna.

Iltapäivällä loikoilimme hotellilla kunnes lähdimme uudestaan retkitoimistoon tapaamaan opastamme ja keskustelemaan käytännön järjestelyistä. Oppaamme oli nimeltään Govinda ja hän vaikutti ystävälliseltä ja leppoisalta tyypiltä.

Illemmalla kävimme taas kävelyllä Thamelin kapeilla kaduilla ja täydensimme varastojamme vaellusta varten. Varsinaisesti emme kuitenkaan tehneet mitään ihmeellistä päivän aikana. Illan vietimme hotellilla lueskellen ja valmistautuen aikaiseen lähtöön seuraavana päivänä.